Het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs
Wat willen we bereiken?
Kinderen en jongeren volgen een opleiding die hun talenten tot recht laat komen;
Kinderen met taal- en leerachterstanden krijgen een passend aanbod;
Volwassenen scholen zich in het kader van een Leven Lang Leren;
Opvang- en onderwijsvoorzieningen sluiten goed op elkaar aan;
Onderwijshuisvesting ondersteunt het onderwijs;
Kinderen kunnen in hun eigen buurt of wijk naar een Kindcentrum.
Indicatoren
Omschrijving indicator | Nulmeting | Ambitie |
---|---|---|
Percentage peuters dat gebruik maakt van een voorschoolse voorziening. bron: Gemeente/afdeling OAP | 93% | 96% |
Percentage inwoners dat tevreden is over het basisonderwijs in hun buurt bron: Enquête Leefbaarheid | 74% | 85% |
Percentage kinderopvanginstellingen en basisscholen dat een Integraal Kindcentrum heeft gevormd bron: Jaarverslag SSPOH | 33% | 100% |
Wat gaan we hier voor doen?
We komen met maatregelen om het structurele tekort op de reserve onderwijshuisvesting terug te dringen.
Afspraken maken met aanbieders van kinderopvang en peuterarrangementen om de kwaliteit van de doorstroom verder te verbeteren en het hoge aantal deelnemers tenminste gelijk te houden.
Onderwijsachterstandenbeleid met partners uitvoeren om alle kinderen gelijke kansen te geven.
Met Kindcentra 0-13 jaar, voortgezet onderwijs en MBO voeren we een strategische agenda om duurzame afspraken te maken die leiden tot talentontwikkeling van jongeren.
Afspraken maken met educatieve partners om de strategische agenda te ondersteunen.
Europese projecten aanvragen en uitvoeren die de stedelijke ambitie ondersteunen.
Uitvoeren van een subsidieregeling onderwijsinnovatie en een scholingslening vanuit het Onderwijsinnovatiefonds.
Belevingsonderzoek uitvoeren naar de tevredenheid van ouders over basisonderwijs.